Conform unui studiu publicat de cei de la Imperial College London. Fiecare halba (568 ml in UK) de bere cauzeaza 700 grame emisii de carbon. La prima vedere nu pare mult, insa daca ne uitam cu atentie la pasii pentru producerea berii (energie si apa consumata in productie, transport si refrigerare in retail sau intr-un pub ajungem sa realizam ca exista un cost semnificativ asupra mediului inconjurator pentru fiecare sticla sau halba de bere consumata. Spre exemplu in 2015 Heineken, cel mai mare producator de bere din Europa a produs 188,300,000 hectolitri de bere (ceea ce ar insemna aproximativ emisii de 23 mil tone de CO2).
Berea a ramas de departe cea mai populara bautura alcoolica din Marea Britanie (8.5 miliarde de halbe consumate in 2018). Remarcabil este faptul ca in ultimii 10 ani a avut loc o adevarata revolutie a berii, mai ales in Scotia. Producatori locali precum Brewdog (Aberdeen initial), West (Glasgow), Edinburgh Beer Factory, Stewarts s.a, au devenit jucatori principali pe o piata ce a devenit foarte constienta in ultimul deceniu de impactul schimbarilor climatice asupra mediului inconjurator. Asadar ceva aparent banal precum o bere a devenit parte a conversatiei schimbarilor climatice, ale caror efecte (temperaturi record, secete si inundatii severe) devin tot mai vizibile.
Cum poate fi Berea carbon neutral si se poate face in acest sens?
Berea este un produs ce necesita importante cantitati de energie. Pe langa carbonul emanat din fermentatie mai este si problema ambalajului si transportului de la sursa la destinatar (retail si hospitality). Este estimat ca la nivel global datorita erorilor de productie, branding si prognoza aproximativ 1 miliard de doze metalice ajung a nu fi folosite. Apoi este importanta provenienta curentului electric si energiei, in acest caz fiind preferate sursele regenerabile. Un prototip/ model pentru berarii in privinta sustanabilitatii cand vine vorba de emisii de carbon si eficientizare a productiei este cel de la Brewdog in Scotia/UK.
“Dupa decenii de inactiune acum avem de-a face cu o criza climatica severa. Magnitudinea si viteza schimbarilor de care avem nevoie sunt enorme, schimbari ce trebuie sa vina din mediul politicii, business-ului si fiecarei parti a societatii” Prof. Mike Berners-Lee
Impactul de carbon al unei doze de bere prezentat de cei de la BrewDog. (credit BrewDog).
In ultimul deceniu guvernul Scotian a prioritizat adoptarea multor masuri climate friendly mai ales in domeniul energiei. Politicile verzi au devenit foarte populare, lucru capitalizat mai ales de Brewdog, unul din cei mai populari producatori independenti de bere in UK cu o productie anuala de peste 200,000 hectolitri, a promovat intens campania ‘F**k you CO2’, un plan conceput impreuna cu Professor Mike Berners Lee, si explicat prin raportul de sustenabilitate Make Earth Great Again. Punctele principale sunt:
Producere de energie verde: principalul produs secundar in productia de bere (Orz maltit) transformat in Bio-Metan. Astfel nu e nevoie de hidrocarburi in procesul de brewing.
Toata electricitatea necesara procesului de creare a berii provine din sectorul eolian.
Eficientizarea consumului de apa.
Flota de vehicule electrice pentru livrari si transporturi.
Folosirea Dioxidului de Carbon eliberat prin fermentare pentru carbonarea ulterioara a berii.
O alta parte foarte importanta a campaniei lor o reprezinta initiative de impadurire, in ultimii ani compania achizitionand aproximativ 830 hectare in zonele muntoase de nord unde se doreste plantarea a peste 1 milion de copaci pana in 2022. Padurea Brewdog este una din cele mai laborioase initiative de acest fel, un mod de sechestrare/ captare a carbonului si promovare a biodiversitatii locale.
In concluzie proiectul celor de la Brewdog este unul ambitios, foarte vizibil si popular mai ales datorita faptului ca publicul lor este unu foarte tanar. Desi nu sunt inca din punct de vedere al productiei la nivelul celor de la Molson Coors, ABinBEV, Heineken, Carlsberg (ce impreuna detin 2/3 din productia totala a berii din UK) in ultimii ani cei de la BrewDog au devenit foarte competitivi iar in urmatorul deceniu cu siguranta vor fi un jucator din ce in ce mai important pe piata din UK dar si SUA, Germania si Australia.
Scurta cercetare in domeniu.
In cadrul unui interviu scris cu Seán O’Neill, MSc in Brewing & distilling la Universitatea Hariot-Watt din Edinburgh, UK, am reusit sa scoatem la iveala cateva elemente interesante in legatura cu industria berii, si anume:
Legat de schimbarile tehnologice ale ultimilor ani in industria berii, macro-berariile au adoptat modelul “High Gravity Brewing” pentru a eficientiza consumul de apa si a extractului de orz, in vreme ce micro-berariile au adoptat retete personalizate pentru a reduce emisiile de carbon. Imbunatatirea eficientei este o prioritate pentru toti producatorii de bere, fie din considerente financiare sau etice/climate friendly.
In privinta unui top 3 al imbunatatirilor legate de emisiile de carbon, raspunsul a fost 1.Cresterea utilizarii a materiilor prime locale, 2. Reducerea transportului datorita tranzitiei de la sticla la doza 3. O crestere accentuata a focusului pe vanzari locale vs exporturi
Sunt deja dovezi ca schimbarile climatice au si vor avea efecte negative asupra producerii de alcool. Recoltele de orz au fost influentate in ultimii ani de secete si inunaatii severe. De asemenea caracteristicile hameiului vor fi puternic afectate pe viitor de schimbarile climatice. Ramane de vazut ce efect toti acesti factori vor avea asupra pretului si calitatii berii la nivel global.
Pentru a colecta si alte opinii in legatura cu perceptia sociala asupra producatorilor de bere am realizat in decembrie 2020 un scurt sondaj nereprezentativ pe un public din Scotia (preponderent Edinburgh si Glasgow, varste cuprinse intre 19-55 ani). Conform acestuia aproape doua treimi din cei intervievati nu considera ca industria berii incearca sa promoveze produse pe baza impactului asupra climate change. Insa o tendinta notabila spre bere locala se poate observa (43% preferand doar berea locala in timp ce 53% preferand bere locala si de import). Mai departe, peste o treime considerau ca producatorii de bere prioritizeaza eficientizarea productiei. Surprinzator peste o jumatate din respondenti declara ca ar schimba preferinta berii cu un produs ce are un impact mai redus asupra mediului inconjurator. De asemenea peste 45% declarau ca ar schimba Berea cu o alta bautura alcoolica ce ar fi mai sustenabila in privinta productiei.
Ce se intampla in Romania?
In Romania berea este una din cele mai populare bauturi alcoolice , fapt ilustrat de consumul anual de 86 litri per capita. In 2018 erau 56 producatori de bere la nivel national iar in 2019, 68. O proportie covarsitoarea insa sunt francize detinute de 4 colosi ai industriei: Heineken Romania, Ursus Breweries (parte a grupului Asahi Europe Breweries), Bergenbier ca filiala a celor de la Molson Coors, si grupul Rom Aqua. Marea majoritate a acestor producatori promoveaza masuri sustenabile, industria berii din Romania fiind constienta de nevoia de eficientizare. Drept dovada conform unui articol al celor de la Berarii Romaniei, in ultimii 15 ani au fost investiti peste 1.5 miliarde euro in modernizarea capacitatii de productie. Cei de la Romaqua group au declarant ca media consumului de energie a coborat cu 20% iar consumul de materiale pentru a fost redus cu ~10%.
Ursus Breweries in 2016 a atras atentia cu cateva premii castigate, spre exemplu “Provocarea furnizorilor – impreuna impotriva schimbarilor climatice” si Green Frog ce premiaza cele mai bune rapoarte de sustenabilitate din Europa Centrala si de Sud-Est (mai multe detalii aici). Este clar deci ca berarii din Romania intreprind pasi clari pentru a eficientiza industria berii. Insa spre deosebire de Scotia si UK unde prezenta berariilor independente este una din ce in ce mai puternica, in Romania totul depinde de o piata aproape monopolizata de producatori industriali. Sa ne bucuram in continuare de bere buna la gust dar si pentru mediul inconjurator
Schimbarile climatice vor afecta foarte multe in urmatoarele decenii. Inclusiv berea, care in continuare va ramane in topul preferintelor consumatorilor. Important este ca sunt cativa factori ce pot ajuta pe termen lung industria sa devina din ce in ce mai climate friendly. Acestia ar fi:
Cresterea cererii de bere produsa local pentru a elimina transportul (+folosirea materiilor prime locale).
Sustinerea producatorilor independenti (micro-berarii in principal).
Eliminarea plasticului din industrie in Romania.
Propunerea de legislatie in domeniu pentru accelerarea eficientizarii productiei.
Ramane de vazut daca vor fi mai multe campanii precum cea de la Brewdog, mai ales in Romania, iar daca industria berii la nivel global se va alinia efortului de combatere a schimbarilor climatice.
Articol prezentat de Vlad Radu Zamfira, cercetator infoclima.ro, platforma ce contribuie la imbunatatirea calitatii discursului public in legatura cu schimbarile climatice, incurajand cercetatorii si oamenii de stiinta sa comunice publicului larg rezultatele cercetarilor din domeniu si relevanta acestora pentru societatea noastra.
Comentários