top of page
  • Ana-Maria Zamfir

Ce inseamna consumul responsabil?

Am devenit din ce in ce mai constienți de impactul consumului nostru zilnic. Acesta afecteaza nu numai societatea si economia, ci si planeta si sanatatea noastra. Ca urmare, mass-media, consumatorii si companiile vorbesc din ce in ce mai mult despre „consum responsabil”. Dar ce inseamna cu adevarat? Cum putem consuma responsabil? Raspunsurile la aceste intrebari si multe altele le-am putut afla in cadrul webinar-ului Guerrilla Verde, unde i-am avut ca si invitați pe: Alice Smaranda - fondatoarea comunitaţii online A Green & Fashion Community si Cami Gui - Coordonator Food Waste Combat si Banca de alimente Cluj.



Ce inseamna conceptul de „consum responsabil”?


Din perspectiva invitate noastre, Cami Gui, un consum responsabil inseamna sa avem grija la 3 elemente importante, interdependente: mediul, societatea si economia. Este de reținut ca pentru orice consumam si producem, apare un consum de energie, platit de catre natura. Din punctul de vedere al lui Alice Smaranda, „consumul responsabil” implica un efort colectiv, unde este vorba de discuții politice, asociații, organizații, idei de business, parți componente ale unei industrii „nesustenabile”. De asemenea, este vorba de ceea ce poate fiecare dintre noi sa faca pe termen mediu, astfel incat anumite chestiuni sa prinda un alt contur.


La nivel de lanț alimentar, se arunca aproximativ 6 mii de tone de alimente pe zi, asadar, risipa este foarte mare. O soluție ar fi ca, in loc sa aruncam atat de multe resturi organice, sa incercam le folosim in alte moduri. Se produc pierderi peste tot, insa depinde foarte mult de nivelul de dezvoltare al fiecarei țari: cand vorbim de țari puțin dezvoltate, pierderile apar pe partea de transport, distribuție si depozitare, pe cand in țarile mediu spre foarte dezvoltate cea mai mare risipa va fi in zona consumatorului.


Cami Gui a declarat ca in țara noastra tocmai saracia care a existat in perioada comunista a cauzat aceasta risipa continua de alimente: „Suntem atat de hamesiți dupa tot: hrana, consum. Mare parte din consumul pe care il facem vine din trauma lipsurilor acelei perioade. Oamenii cumpara pentru o validare sociala, de exemplu la sarbatori. Romania este o țara necugetata in ceea ce priveste risipa alimentara.” La nivel sistemic, primul lucru care ar trebui incurajat este existența unor banci pentru alimente, pentru a strange risipa din zona de retail.




Alice Smaranda, fondatoarea comunitaţii online A Green & Fashion Community susține ca industria modei se situeaza in locul in care era industria alimentara acum 10 ani, de aici si conceptul de „slow fashion”. In Romania, venim dupa o perioada de pandemie, fara acces la piețele de consum, unde am ajuns sa achiziționam fara a avea o baza de cunostințe. In prezent, foarte puține persoane incep sa citeasca si etichetele, pentru a vedea ce se afla in spatele unui produs. De exemplu, cu toții am purtat, macar o data un articol din blug, fara a ne intreba, insa, cați litri de apa au fost folosiți ca acel bumbac din care a fost facut materialul sa creasca. Acest tip de informații abia incep sa apara si la noi. Pentru a deveni mai sustenabili, in moda, trebuie sa ințelegem care este stilul nostru personal. Din acel moment, risipa va fi mult mai mica, intrucat vom cumpara doar ceea ce ne defineste.


In ceea ce priveste risipa de alimente, cea mai mare risipa vine din gospodariile romanilor, cel mai des ajungand la gunoi hrana gatita- aproximativ 24%, urmata de fructe, legume si panificație. De asemenea, 11% din produsele lactate ajung si ele la gunoi. Cami Gui a explicat ca, pentru a evita aceasta risipa, trebuie sa invațam regulile de consum si depozitare ale alimentelor - anumite legume si fructe ar trebui sa stea pe masa, si nu in frigider, cat timp le vom pastra in frigider, cat de des folosim congelatorul, cat de bine cunoastem temperaturile frigiderului nostru. De asemenea, s-a putut observa ca oamenii nu reusesc sa aproximeze cat sa isi puna in farfurie. In plus, exista tendința de a arunca imediat un aliment, care poate ar mai putea fi consumat, daca i s-ar indeparta anumite parți mai uscate.


A Green & Fashion Community este o comunitate unde oamenii cu valori comune se aduna pentru a deveni mai sustenabili. Aceasta este formata din cei care cunosc conceptul de „slow fashion”, de reciclare a hainelor si oamenii care nu au ințeles inca beneficiile acestuia. Comunitatea aceasta nu este doar despre a vinde haine, ci se doreste gasirea unor soluții pentru anumite probleme si educarea fiecarui membru, prin oferirea de raspunsuri la orice intrebre si curiozitate.


Proiectul Food Waste Combat se fundamenteaza pe interacțiunea cu scolile, prin organizarea unor ateliere interactive, cu tematica risipei alimentare. Se urmareste educarea copiilor si se merge pe premisa ca daca ne educam copiii si ii invațam despre reciclare, sustenabilitate, evitarea risipei, in viitor se poate ajunge la o comunitate bine informata, care va lua decizii mai bune in ceea ce priveste mediul.


In Romania, exista o lege a risipei alimentare, 217/2016, cu caracter opțional, care, din pacate, nu este pusa in aplicare. Exista anumite norme care urmeaza sa fie implementate, care vor oferi facilitați celor care doneaza produse alimentare din lanțurile de retail. Acest pas este unul capital pentru țara noastra, intrucat descurajeaza risipa din lanțurile de magazine si susține bancile de alimente.


Practicarea unui consum responsabil inseamna sa cunoastem mai bine produsele cumparate si impactul lor asupra mediului, social sau economic. Cum putem face diferența intre produse, in zona de fashion? Conform lui Alice Smaranda, oamenii inca nu sunt atat de atenți atunci cand fac o achiziție, nu parcurg niste etape, care vor ajunge, la un moment dat, firesti. Trebuie sa ne gandim la povestea din spatele fiecarui produs, la munca depusa si la componentele materialului.


In concluzie, fiecare dintre noi trebuie sa faca lucrurile pas cu pas, sa ne ajutam intre noi, sa invațam impreuna sa protejam mediul inconjurator cat mai mult. Trebuie sa fim din ce in ce mai atenți atunci cand ne facem cumparaturile, sa ne gandim de doua ori daca avem intr-adevar nevoie de un anumit produs, pentru a preveni risipa de alimente si a avea, deci, un „consum resposabil”.


Articol realizat de Ana-Maria Zamfir, student FJSC, ca activitate a stagiului de practica desfasurat in cadrul Media Image Factory.



138 afișări0 comentarii
bottom of page