top of page
GuerrillaVerde

Climate Change Champions Spotlight - interviu cu Flavia Popa, Secretar General al BRD

Platforma de educație ecologică GuerrillaVerde.ro este partener al Climate Change Summit, primul și cel mai amplu eveniment din Europa Centrală și de Est dedicat schimbărilor climatice, și aduce în atenția publicului o serie de interviuri cu invitați cheie ai Climate Change Summit, o extensie editorială numită Climate Change Champions Spotlight.



Interviu cu Flavia Popa, Secretar General al BRD

BRD este unul dintre partenerii principali ai Climate Change Summit, un eveniment dedicat soluțiilor pentru schimbările climatice. Ce vă motivează să susțineți această inițiativă și cum vedeți rolul BRD în promovarea sustenabilității în sectorul bancar și mai larg în societate?


În 2022, Climate Change Summit (CCS), primul din România dedicat schimbărilor climatice, s-a bucurat de foarte multă vizibilitate, chiar dacă era la prima ediție. Vorbim despre 70 de speakeri din 15 țări, 462 de participanți în sala Teatrului Odeon și un reach total de aproape un milion de persoane. Ce ne motivează nu doar să-l susținem, ci și să-l ducem la următorul nivel în 2023? Ne motivează necesitatea generală, interesul imediat, faptul că suntem angajați colectiv într-un demers care își propune ca prin activitățile, amprenta noastra și inițiativele din societate pe care le sprijinim, să avem un impact pozitiv asupra mediului.

De altfel, am plasat dezvoltarea durabilă – cu accent pe tranziția energetică - în centrul strategiei noastre. Dorim să contribuim la o tranziție care să fie atât proactivă, cât și responsabilă, însoțindu-ne clienții și economia reală în direcția reducerii amprentei de carbon.


Concret, printre sectoarele de activități concret vizate sunt eficiența energetică, tranziția energetică, managementul deșeurilor, tratarea apei, companiile cu economie regenerativă/circulară, dezvoltările sau achizițiile imobiliare verzi și finanțarea cu impact social.


Summitul pentru Schimbările Climatice adună lideri din domenii variate pentru a discuta soluții pentru combaterea schimbărilor climatice. Ce așteptări aveți de la acest eveniment și cum credeți că poate contribui la avansarea agendei climatice în România și în Europa Centrală și de Est?


Cea de-a doua ediție a Climate Change Summit se desfășoară sub semnătura ”Solutions for the future. In progress”, care transmite ideea de muncă în plină desfășurare, care se face în echipă. Desigur, rolul acestui eveniment este să reunească marii actori ai tranziției sustenabile – fie ei companii, autorități, activiști, think tank-uri - în jurul aceleiași mese de discuții, locul unde perspectiva fiecăruia să se întregească printr-o viziune din mai multe unghiuri într-un proces incluziv și agil. Iar principala misiune a CCS este aceea de a sprijini conștientizarea, la nivelul diferitelor grupuri din societate, a necesității de a reuși tranziția sustenabilă. Climate Change Summit reprezintă pentru noi un mijloc de a contribui la un viitor mai bun, mai verde, mai sustenabil, mergând în sensul unui dicton care spune că datoria noastră supremă este să fim niște strămoși buni.


BRD a anunțat obiectivul de a reduce amprenta de carbon cu 50% până în 2030. Cum intenționați să atingeți acest obiectiv și să încurajați clienții și partenerii să se alăture eforturilor pentru reducerea emisiilor de carbon?


Da, avem un obiectiv stabilit la nivelul grupului Société Générale, anume reducerea amprentei de carbon cu 50% în 2030 comparativ cu 2019, dar ne propunem să atingem acest obiectiv în 2025, iar partenerii noștri nu duc lipsă de țeluri similare. În 2022, am ajuns deja la o scădere de 25% a consumului de energie față de 2019, așa că suntem încrezători că ne vom atinge obiectivul. Am lansat o serie de proiecte pentru a reduce consumul de energie și apă (panouri solare pe clădirile proprii, înlocuirea echipamentelor vechi cu echipamente eficiente energetic pentru răcire și încălzire, sistem de iluminat cu LED, optimizarea temperaturii interioare, echipamente IT de generație nouă, robinete inteligente pentru baie în proiectele de modernizare, etc).


În calitate de Secretar General al BRD, aveți o perspectivă vastă asupra industriei financiare. Cum vedeți evoluția finanțării sustenabile în România și importanța acestui aspect în atingerea obiectivelor climatice?


Este mai mult decat evident potențialul de dezvoltare, fie și dacă ne uităm din unghiul unor cifre care azi sunt încă mici: doar 4% din valoarea creditelor acordate sunt finanțări verzi în sistemul bancar (potrivit datelor NBR în perioada aprilie - mai 2023). Ce observ este că tot mai multe companii au dezvoltat strategii de sustenabilitate concepute în funcție de consultarea și în întâmpinarea nevoilor tuturor stakeholderilor, având drept obiectiv o dezvoltare durabilă a afacerii, atentă la impactul său asupra oamenilor și a mediului. Băncile se adaptează și inițiază procese de transformare a propriilor businessuri, din punctul de vedere al sustenabilității. De altminteri, ele joacă un rol extraordinar de important, de ”filtru”, pentru proiectele care pot primi finanțare și se califică atât în ceea ce privește analiza de risc, cât și criteriile de sustenabilitate.


Cât despre evoluția finanțării sustenabile în România, cel mai la îndemână exemplu cu care o pot ilustra este compania din care fac parte. BRD a stabilit obiective concrete pentru finanțarea sustenabilă, urmărind să depășească un miliard de euro în credite sustenabile până în 2025. Suntem deja cunoscuți pentru operațiunile de finanțare de anvergură realizate - menționez aici finanțarea acordată Hidroelectrica, un client cu care ne mândrim, și gama de credite verzi. Iar economia românească are nevoie de proiecte mari, care să aibă un impact pe orizontală și să antreneze producători și industrii diverse în ceea ce înseamnă tranziția verde.


Ce sfaturi aveți pentru alte companii și instituții financiare care doresc să devină mai implicate în acțiuni pentru combaterea schimbărilor climatice și pentru promovarea unui viitor mai sustenabil?


E un gând mai degrabă, cu aplicabilitate generală, de la indivizi la companii și instituții: "Să nu trăim pe această planetă de parcă ar exista alta pe care să ne mutăm", ca să o parafrazez pe Terri Swearingen, câștigătoarea Goldman Environmental Prize. Și să pornim de la ideea că tranziția verde începe aici și acum, cu acțiuni care pot fi puse în practică la nivel micro, cum e de exemplu colectarea selectivă, reducerea risipei alimentare sau a altor produse și servicii cu amprenta ridicată sau consumatoare mari de resurse naturale, etc. Companiile și instituțiile au la îndemână resorturi mai complexe pentru a accelera tranziția verde, ca finanțările verzi, soluții de mobilitate sau de eficiență energetică, de pildă, și nu ar trebui să ezite să se folosească de ele.


Platforma de educație ecologică GuerrillaVerde.ro este partener al acestei inițiative și aduce în atenția publicului o serie de interviuri cu invitați cheie ai Climate Change Summit, o extensie editorială numită Climate Change Champions Spotlight. Interviu realizat de Nicoleta Talpeș, Guerrilla Verde.

56 afișări0 comentarii

Comentarii


bottom of page