top of page
GuerrillaVerde

Companiile suedeze din România sunt un model de sustenabilitate

A fi sustenabil în România ar putea părea o luptă imposibilă, dar succesele Suediei în tranziția managementului deșeurilor către zero deșeuri au fost posibile prin responsabilitate clară, stabilitate financiară, noi tehnologii și angajament politic, potrivit lui Weine Wiqvist, consilier principal la Avfall Sverige, The Swedish Waste Management Association, de asemenea, un profil internațional și național și factor de decizie privind politica și managementul deșeurilor.


În această călătorie de promovare a sustenabilității, companiile suedeze din România nu fac excepție: IKEA, Autoliv, Axis Communications sunt acele companii suedeze prezente în țara noastră adepte ale unor practici sustenabile, în favoarea dezvoltării durabile. Într-un dialog cu Ambasadorul Suediei la București, Therese Hydén, și expertul suedez Weine Wiqvist, și Nicoleta Talpeș, fondatoarea Guerrilla Verde, reprezentanții companiilor suedeze prezente în România avut ocazia să împărtășească viziunea și acțiunile în materie de sustenabilitate.



Potrivit lui Weine Wiqvist, consilier principal la Avfall Sverige, cele mai mari provocări la nivel modial sunt legate de gropile uriașe de gunoi și arderile în aer liber, resursele care nu sunt utilizate și impactul uriaș asupra climei. La nivelul Uniunii Europene, țintele în ceea ce privește deșeurile municipale sunt de a recicla în procent de 55% până în 2025, 60% până în 2030 și 65% până în 2035, cât și colectarea separată a resturilor alimentare și textile până în 2024.


Principiul „one size fits all” este fără îndoială unul eșuat, iar succesul gestionării deșeurilor în Suedia de datorează unei alte abordări: colectare separată la sursă. Pentru asta, expertul Asociației suedeze pentru gestionarea și reciclarea deșeurilor, Weine Wiqvist, argumentează în favoarea unui set de instrumente care să aibă în vedere: aspectul legal - legi, ordonanțe, norme naționale sau punerea în aplicare a normelor UE, aspectul economic – taxe, impozite, bază națională, și aspectul informativ – conștientizare, educație, cercetare.



În România, Ambasada Suediei la București se implică activ în acțiuni de promovare a unui comportament responsabil față de mediu și resurse, și aplică aceleași principii și în modul de lucru, potrivit E.S. Therese Hydén – Ambasadorul Suediei la Bucureşti:

Sustenabilitatea este o prioritate pentru noi la Ambasada Suediei la București, în conformitate cu obiectivul Suediei de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2045 și de a avea energie 100% regenerabilă. Chiar dacă suntem o echipă mică, simțim că fiecare pas și contribuție vor face diferența pentru obiectivul global de a proteja mediul. Ne străduim să dăm un exemplu personal, adaptându-ne comportamentul de consumatori pentru a reduce impactul negativ pe care stilul nostru de viață îl are asupra mediului. Lucrăm activ pentru a reduce utilizarea hârtiei pentru imprimare și pentru a lua decizii inteligente cu privire la utilizarea energiei electrice, a apei și a încălzirii și răcirii. Avem panouri solare instalate pe acoperișul nostru, iar bicicleta este o alternativă pe care ne bazăm. Vom achiziționa și un vehicul complet electric ca mașină oficială a Ambasadei. În cele din urmă, ne sortăm deșeurile de plastic, hârtie și metal și transformăm deșeurile alimentare în compost, cu ajutorul dispozitivului pe care l-am instalat la ambasadă. Acestea sunt câteva acțiuni prin care dorim să încurajăm un comportament ecologic. La un nivel mai larg, ne propunem să avem un impact în societatea românească prin schimbul de informații și exemple bune din Suedia, așa cum facem cu proiectul Re:waste”.



Foto: E.S. Therese Hydén – Ambasadorul Suediei la Bucureşti


„Risipirea resurselor este una dintre cele mai mari boli ale omenirii. Folosește resursele în modul IKEA. Atunci vei obține rezultate bune cu mijloace mici.”, este viziunea Fondatorulului IKEA, Ingvar Kamprad, care se reflectă în acțiunile companiei suedeze prezentă și în România. În intervenția lor, Mălina Stoica, Communication & Interior Design Manager și Ionuț Rușcea, Local Project Leader Strategy Development & Innovation, au punctat modul în care practicile sustenabile se reflectă în acțiunile IKEA. Pornind de la cele mai mari trei provocări care pot avea impact asupra business-ului – consum nesustenabil, schimbări climatice, inegalitate, IKEA a identificat trei arii de interes care să corespundă viziunii companiei și care să aibă un impact pozitiv asupra oamenilor și planetei până în 2030: Healthy & Sustainaible Living, Circular & Climate Positive, Fair & Inclusive. Acesea principii guvernează activitatea companiei, iar modelul de producție pe care l-au îmbrățișat, „democratic design” răspunde acestor nevoi.


La IKEA, totul începe cu viața de acasă. Pentru a reuși în misiunea de a crea design pentru mulți, procesul de dezvoltare a produsului începe întotdeauna cu o înțelegere largă și profundă a modului în care trăiesc oamenii din întreaga lume și a modului în care activitățile de acasă creează nevoi pentru amenajarea casei. Își propun să adăuge în viața de zi cu zi umanitate, distracție, simplitate, funcționalitate, inteligență și frumusețe. Democratic Design este abordarea companiei suedeze pentru proiectarea, dezvoltarea și evaluarea produselor de amenajare, astfel încât să se asigure că acestea integrează funcționalitate bună, formă frumoasă și calitate de lungă durată, asigurând totodată durabilitatea și prețurile scăzute, totul urmărind cele cinci dimensiuni.


· Funcție: produse semnificative pentru nevoile de zi cu zi

· Formă: produse frumoase pe care oamenii le iubesc

· Calitate: produse care durează pentru o plăcere pe termen lung

· Sustenabilitate: produse create în limitele planetei

· Preț scăzut: accesibil pentru mulți oameni


Pentru Autoliv, sustenabilitatea este o parte integrantă a strategiei de afaceri, cu o abordare bazată pe patru domenii de interes, cu ambiții clare și obiective mai specifice pe termen scurt, menite să contribuie la realizarea unui număr de Obiective de Dezvoltare Durabilă setate de ONU. Acționând în cele patru domenii de interes - Saving more Lives, A Safe and Inclusive Workplace, Climate Action, Responsible Business, Autoliv urmărește să devină carbon neutră în propriile operațiuni până în 2030, ca lanțul de aprovizionare să aibă emisii net zero până în 2040, cât și să susțină inițiativa Science Based Targets.

Potrivit lui Răzvan Arsene, Managing Director Autoliv România & Director Industrial Strategy Airbag Europe, o serie de acțiuni pentru climă au fost deja derulate la nivelul companiei. Încă din 2021, Autoliv și SSAB, o companie suedeză producătoare de oțel, colaborează pentru a produce primele componente din lume din oțel fără combustibili fosili pentru produse de siguranță auto. Scopul este de a începe utilizarea în producție a acestui nou tip de oțel începând cu 2026.


Proiectul „Polestar 0” unește companiile Autoliv și Polestar în intenția de a cerceta și dezvolta tehnologie care să vizeze găsirea de soluții neutre din punct de vedere climatic și inovații legate de siguranța auto, cum ar fi pirotehnica, textilele și noile generații de materiale pentru airbag-uri și centuri de siguranță. Totodată, Autoliv a început un proces de implementare a panourilor solare pentru generarea de energie electrică în operațiunile sale, alături de proiecte de eficiență energetică și de eliminare treptată a gazelor naturale.


Axis Communications, companie suedeză producătoare de echipamente de securitate, prin Andrei-Bogdan Gavril, Sales Engineer, Trainer and A&E Manager, a adus în atenție impactul companiei asupra mediului, puncte de focus pentru a preveni schimbarile climatice, protejare a resurselor naturale și ecosistemelor, complianța pe materiale și excluderea celor periculoase.


Strategia de mediu a companiei vizează trei arii de interes: Beat Climate Change, unde își propună care până în 2023 să folosească energie 100% fără combustibili fosili în centrele de producție și logistică; Protect Natural Resource, ceea ce face ca până în 2025, 100% din ambalajele și materialele imprimate să fie realizate din materiale reciclate sau materiale regenerabile durabile; Protect ecosystems, acordă atenție atât utilizării de substanțe periculoase în produse, cât și emisia de substanțe periculoase la furnizori.


În ceea ce privește practicile de sustenabilitate deja aplicate, Axis s-a angajat să stabilească obiective bazate pe știință. SBTi (Science Based Targets initiative) este un parteneriat între CDP, Global Compact al ONU, World Resources Institute (WRI) și World Wide Fund for Nature (WWF). Țintele bazate pe știință sunt un set de obiective dezvoltate de o companie pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. O țintă de reducere a emisiilor este definită ca fiind „bazată pe știință” dacă este dezvoltată în conformitate cu scara de reduceri necesară pentru a menține încălzirea globală sub 1,5°C.


Totodată, companie a achiziționat recent software-ul GaBi LCA de la Sphera, cu scopul de a dobândi cunoștințe despre impactul total asupra mediului al produselor și soluțiilor, cât și de a identifica „punctele fierbinți” din produs și din lanțul de aprovizionare care produc cel mai mare impact asupra mediului.


Ideile au fost prezentate în cadrul dezbaterii „Practici Sustenabile de la Companii Suedeze în România”, o inițiativă a Universității de Vest din Timișoara prezentată alături de platforma de educație ecologică Guerrilla Verde și Ambasada Suediei la București, sub umbrela Timișoara Ideas Fest.


Foto: Timișoara Ideas Fest, Universitatea de Vest din Timișoara, octombrie 2022. Răzvan Arsene, Managing Director Autoliv Romania & Director Industrial Strategy Airbag Europe; Mălina Stoica, Communication & Interior Design Manager, IKEA; ES Therese Hyden, Ambasador, Ambasada Suediei la București, Nicoleta Talpeș, Fondator Guerrilla Verde; Bogdan Gavril, Sales Engineer, Trainer and A&E Manager, Axis Communications; Ionuț Ruscea, Local Project Leader Strategy Development & Innovation, IKEA


Ambasada Suediei în România și Guerrilla Verde, continuă efortul de promovare a practicilor suedeze în România, iar expoziția „Re:Waste – cum își regândește Suedia resursele”, acum pentru o lună la UVT Timișoara, va continua traseul său în alte orașe ale țării.



118 afișări0 comentarii

Comments


bottom of page