top of page
  • Oana-Larisa Vasile

Opening Event Guerrilla Verde #EUGreenWeek2021

In data de 28 mai 2021 a avut loc evenimentul de deschidere a Green Week, organizat online de Guerilla Verde, platforma de educatie ecologica. Guerilla Verde este eveniment satelit pentru EU Green Week, organizat in fiecare an la nivel european, la initiativa Comisiei Europene, inca din 2015.



Editia din acest an a #EUGreenWeek a fost dedicata ,,ambitiei de reducere la zero a poluarii”. De asemenea, au fost examinate si alte initiative relevante ale Pactului Verde European, printre care se numara initiativele privind schimbarile climatice, viitoarea strategie privind substantele chimice, respectiv initiativele din domeniul energiei, industriei, agriculturii, mobilitatii, pescuitului, sanatatii sau biodiversitatii.


Subiectul abordat in cadrul evenimentului de deschidere a fost reprezentat de poluare, o problema grava si o importanta cauza de mediu care poate determina numeroase boli psihice si fizice, decese premature sau pierderea biodiversitatii.


Invitatii din cadrul evenimentului online au fost: László Borbély, Consilier de Stat, Coordonator Departamentul pentru Dezvoltare Durabila; Ema Cumpata, Coordonator Comunicare, Organizatia ECOTIC; Mircea Ilie, Sustainability Leader, IKEA Romania; Oana Neneciu, Director Executiv, Ecopolis; Dan Barbulescu, Director Asociatia Parcul Natural Vacaresti; Roxana Puia, Director Marketing, Asociatia Environ; Anca Lupusavei, Director Marketing, Recolamp; Georgiana Badalica-Petrescu, Marketing & Brand Manager, Green Group.



László Borbély, Consilier de Stat, Coordonator Departamentul pentru Dezvoltare Durabila, a vorbit despre eficienta energetica a cladirilor si a sustinut faptul ca nu putem ajunge la conceptul de zero poluare. In schimb, putem face tot ceea ce ne sta in putinta ca oameni pentru a reduce pe cat posibil emisiile de dioxid de carbon. De asemenea, László Borbély a vorbit despre necesitatea implementarii unui program de inventariere complet, din punct de vedere al eficientei energetice, pentru cladiri, si a atras atentia asupra necesitatii dezvoltarii unor modele de comportament, unui plan de actiune, pentru a-i convinge pe cetateni sa faca pasul cel mare in vederea modificarii sau ajustarii propriilor locuinte pentru evitarea riscurilor de poluare.


Ema Cumpata, Coordonator Comunicare, Organizatia ECOTIC, a discutat pe tema reciclarii deseurilor de echipament electrice si electronice, incluzand astfel si reciclarea bateriilor. Aceasta a sustinut ca poluarea prin intermediul unor astfel de deseuri are efecte pe termen lung. Bateriile, becurile sau electronicele, care nu sunt colectate corespunzator in vederea reciclarii, contin substante foarte periculoase (acizi, electroliti, mercur, plumb etc) care afecteaza solul, panza freatica si, in final, sanatatea omului. De asemenea, prin arderea cablurilor sau a plasticului sunt emise in atmosfera si alte elemente periculoase, precum dioxinele sau furanii, care ,,ocupa locul urmator dupa substantele radioactive” si produc boli grave. Un alt element periculos este reprezentat de agentii frigorifici, gasiti in cazul frigiderelor sau aparatelor de aer conditionat, care, ajunsi in mediul inconjurator, afecteaza stratul de ozon si determina incalzirea globala.


Mircea Ilie, Sustainability Leader, IKEA, Romania, a adus in discutie costurile poluarii si oportunitatile pierdute din cauza acesteia. Atat costurile, cat si opotunitatile ratate determinate de poluare se regasesc la nivelul individual, al companiilor, al autoritatii si comunitatii. Mircea Ilie a evidentit faptul ca ,,toti suntem oameni si ca fiecare dintre noi sufera din cauza poluarii”. Prin extensie, poluarea nu afecteza doar mediul inconjurator. De asemenea, reprezentatul IKEA a evidentiat actiunile intreprinse de IKEA, actiuni care limiteaza si poluarea. Printre acestea se numara vinderea, exclusiv, a becurilor de tip led, utilizarea bumbacului din surse sustenabile (ce duce la un consum redus de pesticide si apa) sau eliminarea plasticului de unica folosinta.




Oana Neneciu, Director Executiv, Ecopolis, a discutat despre organizatia de protejare a mediului pe care o reprezinta, despre poluarea aerului (cauza multor decese premature) si despre initiativele propuse si adoptate in aceasta privinta. Printre aceste initiative se numara reteaua de senzori pentru masurarea calitatii aerului. Prin intermediul acestei retele se face o monitorizare a calitatii aerului, a emisiilor de gaze nocive si se descopera noi surse de poluare. Existenta unor date relevante este un pas important spre posibilitatea solutionarii problemelor.




Dan Barbulescu, Director Asociatia Parcul Natural Vacaresti, a ilustrat cateva elemente referitoare la importanta retelelor verzi urbane, facan referire la poluare ca la un ,,dezechilibru chimic, fonic, luminos cu impact negativ asupra comunitatilor umane, speciilor si habitatelor”. Din cauza poluarii aerului, apei sau solului se pierde biodiversitatea. Dan Barbulescu afirma ca exista si masuri de control sau de diminuare a poluarii, printre care se numara responsabilitatea tuturor cetatenilor si a institutiilor, dar si existenta unei retele de spatii verzi in orase care creste calitatea vietii, asa cum este Parcul Natural Vacaresti.


Roxana Puia, Director Marketing, Asociatia Environ, a evidentiat importanta educatiei ecologice in scoli. Asociatia pe care o reprezinta desfasoara programe de educatie ecologica destinate copiilor in peste 2000 de scoli din tara. De asemenea, a fost infiintat si un serial online denumit ,,Doua minute cu Ami”, serial educativ, care prezinta povesti scurte insotite de imagini sugestive pe tema reciclarii, spuse pe intelesul celor mici. Reprezentanta asociatiei spune ca ,,educatia dezvolta spiritul civic” si constientizarea din timp a efectelor benefice aduse de reciclare determina schimbari mari pe viitor.


Anca Lupusavei, Director Marketing, Recolamp, dezvaluie detalii despre campaniile facute de asociatia pe care o reprezinta, specializata in colectarea selectiva a deseurilor din echipamente de iluminat. Recolamp a dezvoltat parteneriate cu Crucea Rosie si a initiat campanii care au un dublu interes: reciclarea si ajutarea oamenilor defavorizati prin intermediul reciclarii. Oamenii sunt mult mai receptivi la astfel de campanii, intrucat ,,pot face un gest frumos” pentru semeni. Reprezentanta Recolamp sustine necesitatea de ,,a gasi o cale de mijloc”, deoarece mentalitatea oamenilor este greu de schimbat, iar implicarea lor este esentiala in proiectele de reciclare.


Georgiana Badalica-Petrescu, Marketing & Brand Manager, Green Group (o companie ce lucreaza de 19 ani in industria reciclarii), aduce in prim-plan procesul de reciclare a PET-urilor. Acestea trec prin procesul de reciclare si de tratare, obtinandu-se fulgi de plastic si granule speciale care devin, la randul lor, sticle noi. Astfel, deseurile isi gasesc o noua intrebuintare prin intermediul reciclarii, salvandu-se mediul din calea poluarii.




Poluarea este o adevarata problema la nivel global, problema la care fiecare dintre noi ar trebui sa se gandeasca in mod serios si sa actioneze in consecinta.


Inregistrarea video webinarului poate fi urmarita aici.



Articol realizat de Oana-Larisa Vasile, student FJSC, ca activitate a stagiului de practica desfasurat in cadrul Media Image Factory.

65 afișări0 comentarii

Comments


bottom of page