top of page
Nicoleta Talpes

Perspective nordice & romanesti privind rolul educatiei ecologice in formarea societatii durabile

de Nicoleta Talpes, GuerrillaVerde, 19 octombrie 2020


Rolul educatiei ecologice in formarea unei societati durabile este un subiect care va fi dezbatut pe larg prin intermediul webinariilor organizate de GuerrillaVerde.ro. Primul eveniment i-a avut ca invitati pe reprezentanti ai partenerilor fondatori, printre care s-au numarat: Therese Hydén, Ambasador, Ambasada Suediei la Bucuresti, Søren Jensen, Ambasador, Ambasada Danemarcei in Romania, Thorstein Wangen, Consilier, EEA and Norway Grants – Royal Norwegian Embassy in Bucharest, Cristian Pocol, Presedinte, Asociatia RespoDEEE, Adina Magsi, Director General, Asociatia Alucro – Every Can Counts Romania, Ema Cumpata, Coordonator Comunicare, Organizatia Ecotic, Elena Gaspar – Ion, Presedinte, Asociatia SNRB, Anamaria Radulescu, Project Manager, Asociatia Environ. Evenimentul a fost moderat de Nicoleta Talpes, Managing Director, Media Image Factory, fondator Guerrilla Verde.


Suntem cu totii martorii consecintelor actiunilor noastre - pierderea biodiversitatii, degradarea suprafetelor terestre si a oceanelor, poluarea, epuizarea resurselor si schimbarile climatice sunt accelerate intr-un ritm fara precedent. Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda – partenerii GuerrillaVerde.ro - sunt state care deruleaza in prezent programe nationale axate pe diverse directii care vizeaza dezvoltarea durabila.


Suedia. In prezent, Suedia are o rata de reciclare a deseurilor de 99%. Acest sistem functioneaza atat de eficient, incat Suedia a importat deseuri in ultimii ani. Intrebata care au fost etapele prin care a fost nevoie sa treaca societatea suedeza pentru a putea ajunge la acest nivel, Therese Hydén, Ambasador, Ambasada Suediei la Bucuresti, a vorbit despre obiectivele pana in 2045, dar si despre provocarile aparute in procesul de tranzitie spre societatea sustenabila de astazi.


Suedia isi propune sa devina prima tara din lume care renunta la folosirea combustibililor fosili, ceea ce inseamna ca pana in 2040 energia folosita trebuie sa provina din surse regenerabile. Un alt obiectiv este de a elimina in totalitate emisiile de dioxid de carbon pana in 2045. Pentru atingerea acestor obiective, guvernul suedez a stabilit o strategie pe termen lung care se bazeaza atat pe conceptul economiei circulare, cat si pe promovarea parteneriatelor care sa includa clasa politica, sectorul de afaceri, sectorul public, academic si societatea civila prin implicarea fiecarui cetatean.


In societatea suedeza, educatia, cunoasterea si intelegerea schimbarilor climatice si a modului in care acestea ne afecteaza viata a devenit esentiala. Therese Hydén spune ca un mod prin care s-ar putea face acest lucru si in Romania este de a vorbi despre dezvoltarea durabila, despre impactul nostru asupra mediului si despre ecologie, in scoli. De exemplu, curricula scolara nationala a Suediei presupune integrarea si prezentarea conceptelor principale din fiecare materie ce urmeaza a fi studiata in scoli din perspectiva protectiei mediului inconjurator. Acest demers nu poate decat sa ii incurajeze pe copii de a deveni viitorii cetateni activi si responsabili ai societatii, dar si sa le ofere o perspectiva globala a problemelor de mediu si de a le prezenta solutiile existente pentru adoptarea unui mod de viata sustenabil.


In ceea ce priveste reciclarea, desi in prezent aproape 99,5% din deseuri sunt reciclate, acum 100 de ani Suedia nu era o tara preocupata de protectia mediului. Cresterea nivelului de informare si de cunoastere a societatii privind importanta reciclarii a generat presiuni asupra autoritatilor suedeze. Daca in 1970 furnizarea energei necesare pentru incalzire se facea in mare parte prin folosirea combustibililor fosili, in 1990 a fost adoptata o lege prin care producatorii de energie sunt obligati ca o parte din energia produsa sa provina din surse regenerabile. Pe langa cunoastere si educatie, in discutia despre dezvoltarea durabila trebuie sa luam in considerare si alti factori care tin de legislatie si de reguli privind responsabilitatea producatorilor de a recicla – obligativitate care de altfel face subiectul legislatiei europene in vigoare-, si gestionarea corecta a facilitatilor de colectare.


Solutia? Pentru ca o schimbare reala sa se poata produce in directia unui mod de viata sustenabil trebuie sa existe un parteneriat intre societate, mediul de afaceri si mediul politic. Guvernele trebuie sa prezinte si sa sustina o viziune sustenabila care sa includa componenta reciclarii sau a eliminarii totale a combustibililor fosili. Mediul de afaceri si companiile trebuie sa isi adapteze strategiile de dezvoltare, investitiile si productia, modelului de afacere sustenabila. Societatea, noi toti, trebuie sa consumam responsabil si sa ne asiguram ca reciclam. Este nevoie de o schimbare de mentalitati care se poate atinge doar prin educatie, dialog si cunoastere.


Danemarca - In decembrie 2019, Parlamentul danez a adoptat Actul Climatic. Fiind obligatoriu din punct de vedere legal, Actul Climatic angajeaza nu doar guvernul actual, ci si viitoarele guverne, sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera cu 70% pana in anul 2030 (comparativ cu nivelurile din 1990). Obiectivul pe termen lung este de a obtine neutralitatea carbonului pana in 2050, eliminand atat carbunele, cat si gazul, inlocuindu-le cu resurse sustenabile.


Prezent la eveniment, Excelenta Sa, Søren Jensen, Ambasadorul Danemarcei in Romania, a vorbit despre eforturile societatii si planul de actiune propus de guvernul danez pentru atingerea obiectivelor. In ultimele patru decenii, economia Danemarcei a crescut cu aproape 80%, in timp ce consumul de energie a ramas in mare parte neschimbat. In Danemarca, 30% din energia utilizata provine din surse regenerabile. Aproape 70% din consumul de energie electrica al Danemarcei se bazeaza pe energie regenerabila, activata de un sistem inteligent si flexibil de energie. Pana in 2050, Danemarca isi propune sa devina o societate 100% independenta de combustibilii fosili.


Danemarca continua sa caute noi tehnologii pentru a atenua schimbarile climatice. In acest sens, un fond al inovatiilor reuneste fonduri guvernamentale si private in valoare totala de 15 miliarde de euro pentru a finanta proiecte in acest scop.


Norvegia. In ceea ce priveste politica asupra incalzirii globale, Norvegia se pregateste sa aloce 300 milioane de euro anual in efortul de a reduce emisiile rezultate in urma defrisarilor si a degradarilor padurilor din tarile dezvoltate. Politicile de mediu norvegiene se bazeaza pe principiul parteneriatului intre cetateni, mediul de afaceri si parteneriatul cu alte state. In acest sens, parteneriatul intre Romania si Norvegia este semnalat si prin EEA si Norway Grants – care reprezinta efortul Islandei, Liechtenstein si Norvegiei de a reduce inegalitatea sociala si economica la nivelul Europei si de a dezvolta relatiile intre statele europene.


Prin interventia sa in cadrul evenimentului, Thorstein Wangen – Consilier al EEA and Norway Grants si Ambasada Norvegiei in Romania, spune ca o atentie deosebita se acorda finantarii proiectelor de mediu. Astfel, 85 milioane de euro vor fi alocati proiectelor care vizeaza segmentul dedicat Energiei si Schimarilor Climatice.


Sectorul energiei este important pentru dezvoltarea Romaniei - tara noastra dispune de un potential urias de dezvoltare prin accesul la resurse de productie a energiei regenerabile si pe baza carora autoritatile nationale si-au propus atingerea tintelor propuse de UE, atat pentru energia regenerabila, cat si pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Provocarea este de a moderniza si dezvolta sectorul energetic prin consolidarea securitatii energetice si reducerea dependentei de combustibili fosili. Sectorul energetic romanesc trebuie sa devina mai curat, mai stabil economic si sa integreze un mod de functionare bazat pe tehnologie avasata.


Pentru rezolvarea acestor provocari programul propus de EEA and Norway Grants urmareste o serie de strategii care se adreseaza tuturor segmentelor din domeniul energetic. Programul este gandit sa contribuie la reducerea si evitarea emisiilor de CO2, si de crestere a capacitatii de productie a sistemului energetic national.

Thorstein Wangen a adresat si un mesaj direct publicului tanar, din scoli si universitati, de a avea rabdare si de a actiona intr-un mod pasnic, pentru mediul academic - de a ramane la fapte si analize stiintifice, pentru ONG-uri – de a transmite mesaje clare si de a stabili aliante si parteneriate, pentru mediul de afaceri – de a dezvolta afaceri sustenabile prin parteneriate cu actorii mentionati, pentru media – de acceptare a opiniilor diferite si de a verifica datele.


Finlanda. Excelenta Sa, Marjut Akola, Ambasador al Finlandei in Romania, a adresat un mesaj video in care vorbeste despre importanta economiei circulare. In Finlanda, economia circulara a fost integrata in programa scoalara nationala inca din toamna anului 2019. Educatia are un rol important in formarea viitorilor experti, a factorilor de decizie din administratia publica, companii sau organizatii non-guvernamentale. Avem nevoie de oameni pregatiti in domeniu si cu viziune sustenabila, care inteleg ca dezvoltarea economica intr-o economie circulara nu se mai poate baza pe consumarea resurselor naturale si pe conceptual proprietatii. In societatea finlandeza, educatia pentru o economie circulara incepe din gradinita, acolo unde copiii invata principiile risipei alimentare sau colectarii selective, educatie care continua pana la nivelul studiilor superioare.


Prima initiativa a fost propunsa in 2017 de Sitra - The Finnish Innovation Fund care a lansat proiectul Predarea Economiei Circulare pentru toate nivelurile educationale dezvoltat de experti in economia circulara impreuna cu organizatii educationale, scoli, universitati, companii si profesori. Programul dedicat educatiei economiei circulare contine pachete diferite cum ar fi The Circular Classroom – un toolkit interactiv pentru ciclul gimnazial si Adventure Game My2050 pentru clasele primare. Aceste programe sunt disponibile online.


Romania. In ceea ce priveste organizatiile din Romania, Asociatia RespoDEEE a aparut recent in peisajul romanesc. In programele de promovare a colectatii selective derulate de organizatie educatia este o componenta importanta. Intrebat despre ce putem face pentru a imbunatati comunicarea si implicarea publicului larg in strategiile nationale sau ale companiilor, Cristian Pocol, Presedinte, RespoDEEE a vorbit despre Conventia ONU pentru drepturile copilului, adoptata de Romania, prevede la art 29, lit. e, si despre faptul ca statele sunt obligate sa faca educarea copilului in spiritul respectului fata de mediul natural. Orice forma de educatie isi pierde efectul daca toate masurile discutate si prezentate ca solutii de remediere a mediului nu sunt puse in practica. Si in cazul nostru este necesar sa facem toate actiunile despre care discutam in aceste conferinte si evenimente similare.


In ceea ce priveste prezenta asociatiei RespoDEEE pe piata romaneasca, Cristian Pocol a vorbit despre experienta echipei in domeniul reciclarii de peste 15 ani si despre modul in care campaniile organizate trebuie sa se adreseze tuturor membrilor unei familii, cu forme de comunicare specifice pentru fiecare categorie de varsta, pentru a putea sa avem un mod de implicare complex.


”In acest domeniu s-au cheltuit sume importante, dar pentru care nu avem mari rezultate. Acesta este de parere ca rezultatul mesajului campaniilor de comunicare trebuie sa fie monitorizat pentru a se vedea efectul sau asupra comunitatilor, rezultatele trebuie sa fie analizate si interpretate, iar mesajele trebuie sa fie modificate in functie de concluziile acestor analize si adaptat la nevoile persoanelor tinta ale companiilor.” spune Cristian Pocol.

In ceea ce priveste responsabilitatea reciclarii, crede ca este necesar un proces de tranzitie prin care companiile sa treaca de la modelul economiei liniare la un model de economie circulara, in care Producatorii sunt implicati in toate etapele proceselor de colectare si tratare a produselor puse in piata.


Pentru depasirea provocarilor este necesara o apropiere intre autoritati si companii pe de o parte, si beneficiari si clienti pe de alta parte, care sa duca pana la implicarea beneficiarilor campaniilor in procesele de decizie pentru acest tip de probleme.

Cristian Pocol este de parere ca implicarea beneficiarilor in procesul de decizie poate duce la crearea unui sistem functional, care sa ajute la crearea unei infrastructuri de colectare si tratare corecta a deseurilor.


Ecotic. ECOTIC este prima organizatie a producatorilor si importatorilor de echipamente electrice si electronice din Romania, fondata in anul 2006. Daca ar fi sa facem o trecere in revista a campaniilor prin care atrageti atentia asupra importantei reciclarii echipamentelor electrice si electrocasnice – ma refer atat la cele dedicate sectorului de business cat si la cele dedicate populatiei, cum sunt primite astazi fata de anul 2006? Putem vorbi despre diferente notabile de la mesaj la modul in care sunt primite? Comportamentul publicului este diferit?


Ema Cumpata – Coordonator Comunicare, Ecotic: In toti acesti ani observam o imbunatatire a atitudinii publicului larg in ceea ce priveste colectarea separata si reciclarea deseurilor electrice (DEEE). Acest fenomen se datoreaza si campaniilor de comunicare si constientizare complexe, care se bazeaza din ce in ce mai mult pe comunicarea online care faciliteaza accesul la informatie si implicit transmiterea acesteia. Pentru ca ne-am dat seama de nevoia populatiei de informatii concrete si practice legate de modalitatile de predare a deseurilor electrice, ECOTIC a lansat numarul unic 021 9641. Apeland acest numar cetatenii primesc consiliere si chiar posibilitatea de ridicare de la domiciliu a echipamentelor voluminoase vechi sau stricate. In acest context le reamintim faptul ca cele mai la indemana posibilitati de predare sunt schimbul 1 la 1 (la achizitia unui echipament nou poti preda echivalentul vechi in aceleasi conditii) si punctele/centrele de colectare dedicate pe care le intalnim la tot pasul (magazine de tip retail/electronice, sedii de companii, scoli).
Mai multe detalii si informatii sunt disponibile pe fiiintara.ecotic.ro, website-ul dedicat campaniei nationale de constientizare “Fii la tine-n tara la fel ca afara!” organizata de ECOTIC si sustinuta de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor .

Every Can Counts este un program dedicat colectarii si reciclarii dozelor din aluminiu, prezent in multe tari din Europa. Desi mesajul este acelasi – every can counts (fiecare doza conteaza) - ati identificat diferentele mari de abordare in Romania fata de celelate tari? Care credeti ca este rolul educatiei de mediu intr-o societate?


Adina Magsi, Director General Alucro – Every Can Counts Romania: Educatia ecologica a fost unul dintre motivele care au stat in spatele infiintari asociatiei Alucro. Infiintata in 2010 la initiativa Can Pack Romania si Asociatia Europeana a Aluminiului, Alucro este singurul ONG din tara care desfasoara proiecte green, prin care promoveaza exclusiv colectarea selectiva si reciclarea dozelor din aluminiu. Din 2012 detinem licenta programului european Every Can Counts care in prezent se derulereaza in 19 tari. Every Can Counts este un parteneriat intre producatorii de doze, industria reciclarii si brandurile de bauturi. Partenerul nostru in ceea ce priveste reciclarea in Romania este Can Pack Recycling. In acest timp, impreuna am inscris mii de organizatii in program si am inspirat participantii la sute de evenimente, dar intotdeauna ne propunem mai mult. Ne dorim o rata de reciclare de 100% in Europa. Este ambitios si incitant, dar credem ca este posibil.

In Romania, responsabilitatea educatiei ecologice a fost asumata in cea mai mare parte de societatea civila. Desi este considerata o tema de actualitate si foarte importanta, in sistemul de invatamant din Romania,educatia ecologica este o disciplina optionala, nu face parte din programa scolara si nu vine cu exemple de aplicabilitate in viata de zi cu zi din care elevii pot invata. Prin proiectele noastre de educatie ecologica, in care vorbim despre reciclarea dozelor din aluminiu dar nu numai, am incercat sa transmitem o imagine clara si reala cu privire la problemele de mediu si sa generam comportamente cu influente pozitive in randul celor carora ne adresam.
Care este de fapt scopul principal al educatiei ecologice? Este acela este de a avea o populatie bine informata privind problemele de mediu, constienta de implicatiile actiunilor sale si doritoare de a transmite generatiilor urmatoare un mediu cat mai sanatos. Educatia ecologica este, de fapt, educatia pentru responsabilitatea globala.

”Ce este reciclarea?” ”Cum reciclam plasticul?” ..”Poluarea” sunt doar cateva dintre subiectele pe care tu le prezinti copiilor si elevilor - si care pot fi acum accesate pe guerrillaverde.ro! – care este feed-backul pe care il primiti de la elevi si de profesori?


Anamaria Radulescu, Project Manager, Environ: Intr-un context in care intregul sistem educational se indreapta in zona digitala, platforma Guerrila Verde este o initiativa absolut necesara ca solutie pentru educatia ecologica, iar noi nu putem decat sa ne mandrim ca avem posibilitatea de a contribui la dezvoltarea acestei campanii cu serialul ,,2 minute cu Amy”.
Seria de episoade pentru copii care este acum la finalul celui de-al doilea sezon a inceput la aproape 10 ani de la lansarea primului proiect de educatie ecologica ,,Baterel si Lumea Non-E”. Proiectul s-a nascut dupa ce am cutreierat alaturi de Baterel scoli din toate colturile tarii, povestind despre reciclare si incercand sa scoatem la iveala eroul din fiecare copil. Dar pentru ca nu putem ajunge fizic la totii elevii, varianta online este ideala pentru a le putea povesti copiilor in putin mai mult de doua minute, ce putem face pentru o planeta mai curata: de la reciclarea deseurilor, la evitarea risipei alimentare sau reducerea consumului de energie. Nevoia de a livra permanent continut, informatie de calitate catre scolile cu care colaboram de multi ani pentru proiectele de educatie ecologica, a devenit din ce in ce mai puternica astfel ca solutia digitala a fost cea mai potrivita pentru a satisface toate solicitarile. Sigur, ne lipseste interactiunea directa cu copiii, legatura care se creeaza in intalnirile noastre directe, insa pana cand vom putea sa ne revedem in conditii de siguranta, mediul online ne tine aproape. Noi credem cu tarie ca educatie ecologica este educatie pentru viata de fapt si schimbarea e posibila doar daca investesti constant, pe termen lung in generatiile tinere.
Implicarea sociala si simtul civic merg mana in mana cu educatia ecologica si transformarea copiilor in adulti responsabili si educati, iar vestea buna e ca atitudinea si comportamentul ecologic se invata. Educatia ecologica poate incepe din momentul in care un copil poate diferentia „bun” de „rau”, prin „rau” intelegand inclusiv gunoi, mizerie, suferinta. Odata ce copiii pricep ca anumite lucruri se arunca si altele nu si ca Pamantul „sufera” atunci cand aruncam gunoaie, ecoeducatia incepe. Pentru ca sunt in formare, cei mici vor adopta mult mai usor comportamente pozitive fata de mediul inconjurator, pe care le vor pastra, cel mai probabil, pe tot parcursul vietii. Si nu doar atat: cel mai probabil, vor reusi sa ii convinga si pe parinti sau bunici sa fie mai atenti cu comportamentul pe care il au in raport cu mediul inconjurator. Iata de ce credem ca 2 minute cu Amy nu este doar pentru cei mici, ci si pentru cei mari, pentru ca nu e niciodata prea tarziu sa devii erou, nu-i asa?

Putine provocari au dimensiuni globale ca cele climatice si nici o tara sau organizatie nu poate rezolva problemele de aceasta natura de una singura. Un lucru este foarte clar: cu totii (societatea) va trebui sa facem eforturi pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon, a proteja mediul inconjurator, a combate schimbarile de clima, a imbuntati eficienta energetica in urmatorii ani.



Evenimentul a fost transmis LIVE pe pagina de Facebook, iar inregistrarea este disponibila aici.


118 afișări0 comentarii

Comments


bottom of page